Bröllop!

Liksom senaste inlägget så är vi ganska nyligen hemkomna efter en semesterresa. Denna gången styrde vi dock kosan norrut, då främsta målet var Boden och Elisabeth och Helges bröllop. Vi hyrde en stuga på Bodens camping i två nätter, och bortsett från en skränande full norrman som höll oss vakna stor del av den andra natten med karaokeversioner av diverse hårdrockslåtar så hade vi en mycket trevlig vistelse. Campingen var i och för sig ingen höjdare och inget som lockar att återvända till, men det var förstås roligt att träffa alla som samlades inför helgens festligheter. Lite grillfest på fredagen, direkt när vi kommit upp, och sen gick lördagen åt till långpromenad med hundarna på förmiddagen och sen bröllop och fest under resterande dag.

På bröllop i boden

Brudparet med son

På söndagen blev det en tidig start, då vi städade stugan innan det bar av till Piteå internationella hundutställning. Där var det debut för Trigger i juniorklass, medan Magnum fortfarande var kvar i valpklass II.

Resultatet blev med beröm godkänt, får man väl säga, då Magnum kom tvåa i sin klass, med hp. Trigger vann sin klass, trots hård konkurrens, och fick Excellent och CK, vilket var jätteroligt. I bästa hanhund åkte han dock ut, vilket inte var helt oväntat med tanke på att han där mötte flera champions.
Under dagen träffade vi Triggers uppfödare, som ställde ut syrran, som också fick Excellent och CK, samt en kille som köpt en kullsyster till Trigger som också ställdes ut, den med VG. Kul att se!

Magnum i Piteå

Trigger i Piteå

Efter helgens aktiviteter var både vi och hundarna väldigt trötta och nöjda, och när vi kom lite längre söderut längs med kustvägen bestämde vi oss för att ta in på Byske Havsbad och stanna där ett par dagar. Väldigt trevlig camping, och ett par mysiga dagar med tältmys, hundpromenader och lite dagsutflykter.

Martin o hundarna vid en rövargrotta

Trötta...?

Efter Byske for vi söderut, då vi hade ett möte inplanerat i Kramfors på tisdagen. Där mötte vi upp med tjejen som bor hos oss för tillfället, och sen for vi vidare för att campa ett par dagar till innan vi åkte hem. Vi for då till Norrfällsviken, på Höga Kusten, där vi hittade ytterligare en fin camping. Vi stannade där två soliga dagar, innan vi sedan åter for hem.

Norrfällsviken

Till helgen är det åter Fäviken, och vi ska i år inte bara vara besökare. Vi har anmält oss till Jeppe Stridhs hundägarskola, och ska deltaga i två pass varje dag. Blir nyttigt både för oss och för hundarna, särskilt med tanke på att de nu är i den åldern då de kan behöva lite extra lydnadsträning och miljöträning.

Nästa helg är det dags för utställning igen, då det är Svenstavik internationella. Då är båda killarna juniorer, och det ska bli spännande att se hur det går för Magnum i hans debut. Han har utvecklats otroligt mycket den senaste månaden, och även om han fortfarande har en bit kvar innan han är riktigt vuxen så börjar han bli riktigt snygg! Och självklart har vi även lite förhoppningar för Trigger, med tanke på hans tidigare resultatlista.

När det gäller adoptionen så börjar det äntligen snurra på lite. Efter en oförsvarligt (i våra ögon) lång väntan har vi nu äntligen fått vårt medgivande. Efter all fördröjning på kommunnivå känns det otroligt skönt att ha fått så bra och snabb hjälp från adoptionsorganisationen, och även om det givetvis återstår mycket väntetid så verkar de i alla fall göra sitt jobb så snabbt de kan. Vi har tillsammans kommit överens om att Litauen nog är det land som i dagsläget är mest lämpligt för oss, och kommer snart att påbörja vår ansökan dit, så snart vi fått vidare instruktioner från BFA.

Tillbyggnaden går också framåt, om än sakta. Målet är att vara någorlunda klara där ute till nyår, sen hur det går återstår att se. Ser i alla fall fram emot att kunna flytta in där!