Resa i norra Norge och Sverige

Sen sist har vi hunnit med en semesterresa på en dryg vecka, i norra Sverige och Norge. Vi packade in tält och annat vi behövde och for hemifrån på lördagen 19 juni. Vi åkte då norrut, över Valsjöbyn, genom Norge och upp till Frostviken. Efter ett stopp i Gäddede för att inhandla en lämplig Norgekarta fortsatte vi Stekenjokkvägen norrut. Utanför Klimpfjäll stannade vi för natten. Under dagen regnade det en hel del till och från, men vi hade tur och fick en trevlig kväll vid tältplatsen.

Första natten sov vi utanför Klimpfjäll

Dagen därpå fortsatte vi mot Tärnaby, via Trappstegsforsen och vidare in i Norge igen, till Mo i Rana. Därifrån följde vi turistvägarna längs med kusten – mycket vackert! Vi passerade bland annat Svartisen, Norges sydligaste glaciär. Efter ett par kortare båtresor, varav den ena tog oss över polcirkeln, slog vi upp tältet på campingen i Foröy, där vi stannade över natten. Från campingen gick en kortare vandringsled upp på en höjd, med fantastisk utsikt över fjordarna och bergen.

Trappstegsforsen

Längs norska kusten

Här passerar vi polcirkeln

Första stopp - Klimpfjäll

Dagen därpå fortsatte vi norrut, längs med kusten, till Bodö. Därifrån tog vi färgan till Moskenes, på södra Lofoten. Färjan tog ungefär 4 timmar, och vi hade gott om tid att slappa, äta glass, fotografera, och prata med våra medpassagerare. Väl framme i Lofoten så fortsatte vi norrut ganska omgående, efter ett kortare stopp för att få lite mat i magen. Vädret var inte det bästa, med kallblåst och skurar. Trots detta var Lofoten fantastiskt vackert och vi beklagar verkligen att vi inte hade väder att njuta till fullo av naturen och färgerna. Natten tillbringade vi på en camping på Lofoten.

Lofoten, fisktorkning

Lofoten

Fjärde dagen fortsatte vi från Lofoten tillbaka in i Sverige via Narvik – Riksgränsen – Abisko. Vi hade planerat att ta en bilfri dag och tillbringa två nätter i nationalparken söder om Abisko, med en lämplig dagstur och lite vila. När vi väl kom till Abisko var dock inte vädret särskilt lockande – en grad och snöblandat regn… Istället beslöt vi oss för att köra söderut, till Kvikkjokk, och ta vår rast där istället, innan det sedan var dags att fortsätta mot Boden. Sagt och gjort, vi körde till Kvikkjokk, via Kiruna, Gällivare och Jokkmokk. Sista milen till Kvikkjokk var där en hel del vägarbete, vilket var ganska segt. Vi kom fram vid tiotiden på kvällen och gick och lade oss ganska snart därefter. Morgonen därpå vaknade vi till strålande solsken och hela 12 grader – resans toppnotering hittills! Efter att fått lite tips på turiststationen vandrade vi upp på Snjerak, en utsiktspunkt med väldigt god överblick över Sarek och Padjelantadeltat. Hundarna var väldigt nöjda med att få röra lite på sig efter så mycket bilåkande.

Martin på Snjerak

Padjelantadeltat och Sarek, sett från Snjerak

Kvikkjokks kyrka

Väl tillbaka vid tältplatsen fick vi en trevlig överraskning i form av en man som heter Björn. Han transporterar turister i båt och arrangerar guidade turer med båt runt Kvikkjokk, och frågade om vi var intresserade av att följa med på en tur på kvällen. Givetvis nappade vi, och det ångrade vi verkligen inte! 3 timmar blev det, och många vackra vyer och fotografier! Björn visade sig vara både en kunnig och underhållande guide, och vi kan verkligen rekommendera en tur med honom om ni har vägarna förbi! Titta in på hans hemsida för mer information.

Martin på båttur i Padjelantadeltat

Dag 6, torsdagen, fortsatte vi till Brännberg för att hälsa på hästarna och ta en välbehövd dusch, innan vi tillsammans med Elisabeth for till Helge i Boden, där vi skulle fira midsommar. Zingo och Helges hund Bo blev genast polare och var väldigt snabba med att mucka bus. I Boden var det strålande solsken och ca 22 grader, vilket höll i sig även över midsommar.
På torsdagskvällen gjorde vi ett besök vid Bodens fästning, med fin utsikt över Boden med omnejd. Midsommarafton firades också i Boden, med ett litet besök i Brännberg för att pyssla om hästarna. God mat, kubb och boule, samt lite bad i Lule Älv för hundarna.
På lördagen styrde vi kosan hemåt, och tyvärr fick vi en lite tråkig avslutning på semestern då Martin blev ordentligt magsjuk under färden hemåt. Men bortsett från det var det en riktigt trevlig resa, och vi ser fram emot att få se mer av både norra Sverige och Norge vid tillfälle, och vi hoppas att få möjlighet att tillbringa flera dagar i Sarek eller Padjelanta för att verkligen få utforska regionen.

Helge, Elisabeth, Martin, Bo och Zingo vid Bodens fästning

Sommar

Snart mitten av juni redan, och om bara ett par veckor är det midsommar! Sommaren har väntat på sig, men vi har haft några helt underbara sommardagar mellan regnet och kylan. I torsdags jobbade Jenni sin sista dag på Skogsgläntan, och då även flera av barnen gick på sommarlov då så passade vi på att ha en ordentlig avslutning med grillfest för barnen och alla föräldrarna. Vädret var det bästa tänkbara denna dagen, och vi hade en kanondag! Det är förstås med lite blandade känslor som Jenni nu blir arbetslös – visst kommer hon att sakna Skogsgläntan, men samtidigt är det skönt med lite ledighet under sommaren. Tiden lär nog gå ändå – Jenni har en hel del uppdrag inom det egna företaget och dessutom ska husen målas, veden klyvas, hästarnas hagar och stall städas, och så vidare…Det där med att vara lyxhustru lär få vänta på sig….!

Avslutningsfest på Skogsgläntan

Maja njuter av att sommaren äntligen är här

Veden, ja… Den tar ju en hel del av fritiden under denna tiden på året. Vi har gallrat en del uppe på Hön och använder sen diverse olika hästkrafter till att dra fram och hem pinnarna. Gamla Röding, som nu är 20 år, blir som en unghäst när han får hjälpa till och trivs verkligen!

Det gäller att utnyttja hästkrafterna

Nu när värmen har kommit (åtminstone tillfälligt) så har växtligheten fullkomligt exploderat. Överallt är det grönt! I fredags for Jenni och Maria på en fototur Landösjön runt, med lite avstickare, och det blev åter lite foton för arkivet.

Maria och uråldrigt träd vid Gammalbuan

Skolavslutningstider

Vackra Ekeberg

Som vi nämnde har Jenni en hel del att göra i det egna företaget, och detsamma gäller Martin som är fullbokad flera veckor framöver. En veckas ledighet har vi dock bokat in, då vi planerar att resa norrut och utforska lite mer av Sverige och Norge. Någon semester söderut blir det inte i år.

Vi får dessutom besök i sommar, som vi ser väldigt mycket fram emot. Martins familj kommer både norr- och söderifrån – och denna gången får vi med ett par hästar på köpet! – och förhoppningen finns även att kanske Katharina med familj har möjlighet att komma över några dagar i augusti. Dessutom har Jenni fått kontakt med en kär gammal skolkamrat från förr, som förhoppningsvis har möjlighet att komma och hälsa på någon gång redan under sommaren!

Undrar ni vad det är för gult åbäke på en av bilderna här nedan så kan vi nämna att det är vår ”nya” baklastare. Vi har insett att vi har större behov av en sådan än en traktor, och när grannen skulle sälja sin så slog vi till.

nyförvärvet

Tja, annars har det väl inte hänt så mycket sen sist. Jenni gjorde illa ryggen och har varit mer eller mindre handikappat i en dryg vecka, men nu börjar det återgå till det normala igen.

Bygget här hemma står mer eller mindre stilla just nu i vedtider och annat, men Jenni ska måla en hel del och vi har målet att bli helt klara utvändigt under sommaren så att vi kan fortsätta invändigt till hösten.

Lite blommor har vi hunnit plantera också