Skotertrött

Martin och hans kollega Bengt hade en FF-helg (fruntimmers-fri) med skotrarna. En tredje kollega, Pär, skulle också varit med, men den stackaren blev sjuk. Turen gick från Orrviken till Ånn, över Oviksfjällen på lördagen.
Vädret var inte det bästa, tyvärr, men det regnade i alla fall inte som det hade hotats med tidigare i veckan. På fjället var sikten ganska dålig, och endast en ledmarkering i taget syntes, men det gick bra ändå. I Ånn dukades sedan en trerättersmiddag upp på värdshuset (rekommenderas väl!), innan de sedan övernattade i Bengts barack. På söndagen körde de tillbaka samma väg, men nu hade de strålande solsken och kunde verkligen njuta av turen. På söndagskvällen kom Martin tillbaka, smutsig och nöjd och väldigt trött! Det finns nog inget som man blir så trött av som en heldag på skotern!

Bengt njuter av sin skotertur

Vänbesök

Vi hade åter Skåne-besök. Zingos syster Tasjas matte Mari kom upp för några väldigt trevliga dagar. Hon anlände med tåget på skärtorsdagen, på kvällen, och då gick vi och åt på en thai-restaurang i stan. Otroligt gott- kan rekommenderas!

På långfredagen tog vi en dagstur med skotern, och tog med oss fika och Zingo i pulkan. Maja tycker att det är lite otäckt att åka, så hon hade det skönt framför kaminen i stället.

Skotertur till Önrun

Vi åkte över Landösjön, via Enarsvedjan och vidare upp på Önrun. Vädret var bra, fast det blåste riktigt kallt uppe på Önrun. På vägen ner stannade vi i en svacka där det var vindstilla och fikade, och då värmde solen riktigt härligt.

På påskafton åkte vi till Bräcke, där Maris farmor och farfar bodde när hon var liten. Vi lyckades hitta deras hus i Grönviken, men gravarna på Bräcke kyrkogård hade vi mindre tur med eftersom en stor del av dem var översnöade. På vägen tillbaka stannade vi till i Östersund. Tyvärr hade de flesta affärer stängt, men vi tog en tur + en fika i Vinterparken.

Aktiviteter på Storsjön

Hyr en solstol!

På påskdagen åkte vi till Åre, där vi tog kabinbanan (nästan) upp till toppen av Åreskutan. Där var naturligtvis fullt med folk, och dessutom ganska kallt, så vi stannade inte där så länge. Vi tänker dock åka tillbaka upp någon gång till sommaren, och då klättra sista biten upp på toppen så att vi kan se hemåt.

Utsikt från Åreskutans topp

Efter Åre åkte vi vidare till Tännforsen, där vi även käkade lunch (en tunnbrödsstut med Röding-röra, underbart gott!). På tillbakavägen gjorde vi de obligatoriska stoppen vid chokladfabriken och Lundhags.

Martin och Mari vid Tännforsen

Vi hade strålande sol hela påskveckan, och solen värmde verkligen skönt! En av dagarna hade vi -17° C i luften och +17° C i solen!

En av fördelarna med att jobba som lärare är naturligtvis loven. Jenni hade sportlov v 10, och jobbade sedan 9 dagar innan det var dags för påsklov. Lagom! Efter lovet är det sedan jobb i 3 veckor, innan vi åker till Irland!

På kvällen 26 Mars hade vi ett fantastiskt norrsken här! Det var länge sedan vi såg det sist, men ibland går det över så snabbt att det är lätt att missa det. I går såg det i alla fall ut som om hela himmeln var levande, och en grön strålkastare rörde sig över himmeln. Det är svårt att fånga med kameran, men vi lyckades i alla fall få ett par bilder på fenomenet över stalltaket.

Norrsken över stalltaket

Vinterfiske

Vi tog skotern till Mussjön för att prova på vinterfiske för första gången. Jenni hade visserligen varit ute med skolan och fiskat under en friluftsdag, men då nappade det inte över huvud taget, så det räknas knappt.
Vi körde ut skotern på vad vi tyckte var ett lämpligt ställe, och borrade ett hål. Vi blev lite snopna, och lite oroliga när isen visade sig vara bara ca 5 cm tjock. Vi ville ju inte riskera att gå igenom isen med skotern. Vi blev även lite snopna när vi sedan såg att det bara var ca 30 cm vatten och sedan stopp, men vi stod ganska nära kanten då och tänkte att vi får väl helt enkelt åka längre ut där det är djupare. Sagt och gjort, vi hittade ett nytt ställe och borrade ett nytt hål. Samma sak. Tunn is, 30 cm vatten, och stopp. Det kan inte vara rimligt tänkte vi, och körde ner borren igen. Då visade sig att under den första isen och vattnet så fanns där en tjockare is, på ca 50 cm – så ingen större risk att vi skulle gå igenom med skotern! Vi borrade i alla fall igen, genom hela isen denna gången, och laddade sedan med maggot. Hann knappt släppa ner kroken innan det nappade! Abborrarna var verkligen på hugget, och även om många av dem var små fick återvända till vattnet så fick vi i alla fall 11 hyfsat stora abborrar med oss hem! Ett tag så vevade Jenni upp abborrar snabbare än Martin han bryta nacken på dem! Riktigt kul! På vägen hem stannade vi till på Almåsa värdshus och åt vars en Nacho-tallrik.