Irland

Vi avslutade April månad med semester och en underbar resa. Vi körde först ner till Skåne, där vi stannade till i Lönsboda där vi lämnade hundarna hos Jennis mamma. Dagen efter for vi vidare ner till Martins föräldrar, där vi stannade ytterligare en natt innan vi for till Kastrup för att flyga till Irland. Vi landade i Dublin, tog bussen till Heuston station och sedan tåget vidare till Limerick i västra Irland, där vi blev upphämtade av David och åkte sista biten till hans föräldrars hus, strax utanför Newcastle West, där vi skulle bo hela veckan. David och Katharina var där, likson deras kompis Rachel, som vi även träffat på bröllopet förra sommaren. Dessutom anlände även Anders och Anne-Lisbeth samt Hans och Gunilla (Martins faster + hennes man) ett par dagar senare, vilket innebar fullt hus!

Dagen vi anlände så tog vi det ganska lugnt, men hann i alla fall med att titta på tomten som David och Katharina köpt och planerar att bygga på, ett par kilometer från Davids föräldrars hus. Stor tomt, med ett fantastiskt läge- vi ser fram emot att se vad som har hänt tills nästa gång vi kommer över!

På David och Katharinas tomt

På kvällen for vi in till Newcastle West och besökte ett par pubar – det var ju Davids 30-årsdag! Jenni fick allt vackert hålla sig till sin ananasjuice, men alla intygade att Guinnessen smakade utmärkt…

Dag 2 på Irland for vi på långtur upp till Connemara. Tyvärr var vädret inte särskilt medgörligt och det regnade en stor del av dagen, men vi hade väldigt trevligt ändå. Vi stannade bland annat till vid Kylemore Abbey, en imponerande byggnad som bland annat rymmer en internatskola, men vi gick inte in då vi tyckte att det var lite för dyrt. Trots ösregnet lyckades vi även se ett connemarasto med föl, vilket ju regionen är känd för.

Kylemore Abbey

Dag 3 for vi till Tipperary och vidare till Rock of Cashel, som är St. Patricks gamla tillhåll. Vi hade turen att komma precis när en guidad tur skulle starta och fick massor med intressant information.

Rock of Cashel

Dag 4 blev en något lugnare dag. Gubbarna rådgjorde med David angående bästa lösningen till uppvärmning av det blivande huset, och fruntimrena gick under tiden på promenad i området. Efter lunch for vi alla till Adare, som är en vacker och exklusiv liten by i närheten, med flera söta hus med halmtak och även ståtliga gamla byggnader.

längs huvudgatan i Adaire

Sedan besökte vi The Flying Boat Museum i Foynes, med ett obligatoriskt stopp på puben. Den första Irish Whiskeyn blandades till i Foynes, och flera i sällskapet passade på att provsmaka, medan Jenni åter igen fick dricka ananasjuice… Kvällen avslutades tillsammans med uncle Patsy på en pub där vi fick uppleva traditionell irländsk musik och dans. Till en början var vi alla lite tveksamma, när gamlingarna klev in i byggnaden och upp på dansgolvet, men vi var snart ganska imponerade, både av deras skicklighet och deras uthållighet!

Stanna!

Hela gänget på pubkväll med uncle Patsy

Dag 5 for vi till Cliffs of Moher, som förmodligen är en av Irlands mest kända vyer. Vi åkte färja över Shannon river, och fick där se flera delfiner som lekte i vattnet. Det var ganska mulet och lite blåsigt under dagen, men utsikten var ändå imponerande.

Cliffs of Moher
På kvällen firade vi Davids födelsedag ordentligt på en restaurang i Adare, med en imponerande och mäktig 4-rätters middag.

Dag 6 fick vi åter sällskap av uncle Patsy, som gav oss en fantastisk tur runt Kerry. Vi började i kullarna runt Killarney, med utsikt över staden, och for sedan vidare på småvägar genom ett fantastiskt landskap. Vi blev alla lite förvånade när vi klev på en båt som tog oss förbi en massa sälar, ut till en liten ö. Ön ligger mitt i golfströmmen, och på ön fanns en fantastisk botanisk trädgård med en massa växter som annars endast trivs på betydligt varmare breddgrader.

Utsikt från Ladies View

Gruppfoto i Kerry

Kerry bjöd på flera överraskningar
Vi for sedan vidare och besökte åtskilliga smultronställen, bland annat Irlands minsta kyrka.
Området runt Kerry var absolut en höjdpunkt, och nästa gång vi far över så kommer vi nog att tillbringa minst ett par dagar här.

Irländsk traffikstockning

Dag 7 avslutade vi med en härlig promenad i Newcastle West, innan det var dags för alla att packa ihop och åka. Anders och Anne-Lisbeth samt Hans och Gunilla for tillbaka till Dublin med sin hyrbil för att flyga tillbaka till Sverige senare på kvällen. David, Katharina och Rachel skulle flyga tillbaka till London samma kväll men skjutsade oss först till tågstationen i Limerick, och vi tåg tåget tillbaka till Dublin för att övernatta där, innan flyget tidigt nästa morgon.

En härlig vistelse med fantastiskt boende och massor att se och göra – ett stort tack till Tom och Marie samt till David och Katharina!

Gruppfoto utanför Tom och Maries hus, Newcastle West

This entry was posted in djur, familj, natur, resor, skåne and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>